8.8 GPS-suunnistus

 

 

      RAKASTA TIETOKONETTASI- Kansalaisen tietotekniikkatieto

Jokainen meistä joutuu joskus liikkumaan itselleen oudoissa paikoissa ja kaikki suunnistusavut ovat silloin tervetulleita. Kotimaisen Navicoren valmistama älymatkapuhelimen kanssa toimiva Navicore-suunnistusjärjestelmä voi olla kullanarvoinen apu, kun on kiire, eikä määränpäätä näy.

luku.8.8_navicoreNavicore koostuu matkapuhelimen korttipaikkaan tulevasta muistikortista, kortilla olevasta karttaohjelmistosta ja kananmunaa pienemmästä GPS-paikannuslaitteesta.

Yhdessä toimivan GPS-laitteen kanssa Navicore on todella hyödyllinen yhdistelmä. Se todella osaa luotsata suunnistustaidoiltaan täysin olemattomankin ihmisen lähes mihin tahansa.

Salovaara juttelee

Käytännössä Navicoren saa toimimaan niin, että puhelimen karttanäyttöä ei tarvitse katsella lainkaan. Joko Pertti Salovaara, Taru Valkeapää tai jokin muu julkkis nimittäin antaa sinulle äänen lausutut ajo-ohjeet selvällä suomen kielellä.

Edessä olevista käännöksistä varoitetaan jo 200 tai 300 metriä ennen liittymää ja risteyksessä saa selvän komennon siitä mihin suuntaan pitää nyt lähteä.

Ennen liikkeelle lähtemistä avataan GPS-laite ja pannaan se avoimelle paikalle esimerkiksi auton tuulilasin alle ja annetaan sen hetki haistella missä ollaan.

luku.8.8_navicore2Sitten haetaan ohjelman valikoista ’Etsi reitti’ –vaihtoehto ja annetaan määränpää. Ohjelma laskee yleensä parissa minuutissa reitin ja kertoo heti mihin sinun pitää heti seuraavassa risteyksessä kääntyä, jotta suunta olisi oikea.

Poiketa saa

Ohjelma ei hämäänny siitäkään, jos päätät poiketa sen suosittelemalta reitiltä. Ohjelma laskee heti uuden reitin GPS:n kertoman olinpaikan mukaisesti ja Salovaara kertoo pian hätkähtämättä mihin sinun pitää nyt lähteä, jos todella haluat alkuperäiseen päämäärääsi.

Jos poikkeat aivan vastakkaiseen suuntaan, ohjelma tosin usein suosittelee U-käännöksen tekemistä heti kun se on mahdollista.

Ohjelma pyrkii myös aina käyttämään mahdollisimman isoja teitä, joten se ei viekoittele rymyämään olemattomille metsäautoteille, jos moottoritie kulkee kohtuullisen matkan päästä.

Navicoresta on iloa myös pelkääjän paikalla istuvalle kartturille. Hän voi seurata koko ajan puhelimen näytöstä missä auto milloinkin on, mitä nopeutta se todellisuudessa kulkee ja voi valistaa mitä risteyksiä ja vesistöjä edessä on tulossa.

Pieniä ongelmia

Aivan ongelmatonta ei Navicoren käyttö suinkaan ole. Välillä ohjelma vain ilmoittaa, ettei haettua osoitetta löydy, vaikka juuri hetki sitten sama paikka oli löytynyt ilman mitään ongelmia. Pari lisäyritystä saa tosin yleensä paikat löytymään. GPS-laitteen virittyminen kesti myös välillä yllättävän kauan.

Navicore on tarkoitettu nimenomaan autosuunnistajan apuvälineeksi, mutta siinä on myös metsässä liikkumiseen tarkoitettu kompassiominaisuus.

Älyä vaaditaan

Navicore vaatii tuekseen älypuhelimen, jossa on myös erillinen muistikorttipaikka. Näitä ovat Nokian puhelimista esimerkiksi Series 60 -käyttöjärjestelmää käyttävät 3650, 3660, 6260, 6600, 7610, 6670, 6630, 3230, 6680, 6681 ja N-gage. Lisäksi Siemensin SX-1 on tuettujen puhelinten listalla.

Series 80 sarjan Nokian 9300- ja 9500-Communicaattoritorit vaativat omat ohjelmaversionsa, jotka ovat hieman kalliimpia kuin Series 60:n versiot.

Series 60:lle on tarjolla myös vain kotimaan kattava halvempi versio, mutta Series 80:n omistaja joutuu ostamaan koko Skandinavian. Pienempi versio mahtuu 128 megatavun kortille, mutta Skandinavia vaatii jo 256 megatavua.

Navigaattori Soneralta

luku8.8_navigaattoriSatunnaiselle GPS-käyttäjälle halvin vaihtoehto on useimmissa älypuhelimissa toimiva Soneran uusi Navigaattori palvelu, jonka löydät osoitteesta www.sonera.fi/navigaattori.
Jos sinulla jo on bluetooth-älypuhelin, tarvitset vain bluetoothia käyttävän GPS-vastanottimen, jollaisen saa MBnetin hintaseurannan mukaan jo halvimmillaan 80 eurolla.

Seuraavaksi puhelimeen ladataan Soneran netistä karttaohjelma ja tehdään tarvittavat rekisteröintipuuhat. Jatkossa voit vuokrata ohjelman aina tarvittaessa käyttöösi karvan alle vitosella viikossa tai kympillä kuukaudessa.

Käytäntö kangertelee

Soneran Navigaattori olisi itse asiassa ihanteellinen ratkaisu satunnaiskäyttäjälle: alkuinvestoinnit jäävät pieniksi ja vain todellisesta käytöstä maksetaan. Ohjelma on kuitenkin hieman kankea ja hidas. Kääntymiskehotus saattaa tulla vasta risteyksen jo mentyä.

Verkosta päivittyvä Soneran Navigaattorikaan ei ole täysin ajan tasalla, sillä uudet tiejärjestelyt sekoittavat sen aika ajoin täysin.

GPS-vastaanotin ja GPS-laite ovat hieman eri asioita. Pelkkä GPS-vastaanotin sisältää vain ne piirit, joita tarvitaan GPS-signaalien vastaanottamiseksi suunnistussatelliiteista.

GPS-vastaanottimessa ei ole omaa älyä, vaan paikkatietosignaalit siirretään siitä yleensä Bluetooth-yhteyden avulla esimerkiksi älypuhelimessa tai tietokoneessa pyörivään ohjelmaan prosessoitavaksi.

Sen sijaan varsinaiset GPS-laitteet sisältävät GPS-vastaanottimen lisäksi myös tietojen käsittelyyn kykenevän prosessorin ja karttaohjelman. Pelkän GPS-vastaanottimen voi siksi saada alle sadalla eurolla, mutta GPS-laitteiden hinnat liikkuvat yleisesti 300 – 500 euron välillä.

Pelkällä GPS-vastaanottimella ei kuitenkaan tee mitään, jos apuna ei ole laitetta, joka pystyy signaalit myös tulkitsemaan.

Moneen lähtöön

Monet nyt markkinoille tulleet uudet GPS-laitteet ovat itse asiassa uudelleen muotoiltuja taskutietokoneita. Niiden varsinaisena ytimenä on useimmiten Microsoftin PocketPC-käyttöjärjestelmää pyörittävä taskutietäjä.

Toisaalta tarjolla on myös puhtaita taskutietokoneita, joihin on integroitu GPS-vastaanotin. Esimerkiksi HP:n tunnetussa Ipaq-sarjassa on useita tällaisia laitteita, joiden hinnat liikkuvat 300 ja 600 euron välillä.

Taskutieturista navigaattori

Minkä tahansa bluetoothia ymmärtävän taskutietokoneen saa useimmiten myös toimimaan GPS-laitteena, kun ostaa esimerkiksi TomTom PocketPC-karttaohjelman ja erillisen GPS-vastaanottimen.

Jotta kirjo olisi mahdollisimman laaja, on tarjolla edelleen myös alan pioneereina toimineiden vanhojen GPS-valmistajien kuten Garminin ja Magellanin pelkästään suunnistuskäyttöön tarkoitettuja laitteita. Niidenkin hinnat liikkuvat useimmiten 200 ja 500 euron välillä.

Äänen voima ongelmana

Juuri itselle sopivan laitteen valinta voikin tässä tilanteessa olla vaikeaa. Varsinaisten GPS-laitteiden käyttöliittymä on usein hioutunut vuosien varrella kaikkein jouhevimmaksi. Toisaalta myös ohjelmien käytännön toiminnan kannalta äärimmäisen tärkeä ääniohjaus toimii niissä usein taskutietureita paremmin, sillä niiden yleisenä ongelmana on riittämätön äänen taso.

Laitteen antamia ajo-ohjeita ei käytännössä tien päällä kuule, jos laite ei anna riittävää äänitehoa. GPS-laitteita kannattaakin aina kokeilla käytännön tilanteissa ennen ostopäätöksen tekoa.

Ipaqia moneen käyttöön

Toisaalta varsinainen GPS-laite on suhteettoman kallis hankinta, jos sitä käytetään vain kerran vuodessa lomamatkalla. Esimerkiksi HP:n Ipaq-pohjainen suunnistuslaite toimii kohtuullisen lisämuistin hankinnan jälkeen myös musiikkilaitteena, videosoittimena, kalenterina tai myös missä tahansa toimivana nettilaitteena. Samalla rahalla saa siis paljon enemmän toiminnallisuutta.

luku.8.8_ipaq5940Esimerkiksi HP:n Ipaq Rx 5940 -taskutietokoneessa on sisäänrakennetut GPS-ominaisuudet. Ipaqissa on sisäänrakennettu GPS-vastaanotin, joten mitään ulkopuolisia GPS-laitteita ei tarvita. Laite käyttää hyväksi havaittua TomTom-navigaatio-ohjelmaa.

Lisäksi Ipaq toimii täysiverisenä musiikki-ja videosoittimena, kalenterina, ääninauhurina, muistiinpanovälineenä ja nettipäätteenä. Laitteen sisäiseen muistiin mahtuu kaksi gigatavua ja SD-korttipaikkaan toiset vielä kaksi gigatavua tavaraa, joten soitto ei lopu aivan heti kesken.

Lisäksi vehkeessä on sisäänrakennettuina bluetooth ja langaton verkkoyhteys eli wlan, joten yhteydet ulkomaailmaankin onnistuvat helposti. Wlanin avulla saa nopean laajakaistayhteyden jo yllättävän monessa paikassa ja bluetoothilla onnistuu modernin matkapuhelimen kautta nettiyhteyden luominen oikeastaan missä vain.

Ainoa harmin aihe Ipaq 5940:ssa on GPS:n hidas käynnistyminen. Kestää joskus jopa tuskallisen kauan ennen kuin satelliitteja on löytynyt tarpeeksi.

Laite ladataan normaalisti omalla verkkolaturillaan, mutta mukana tulee myös auton tupakansytyttimestä virtansa ottava autolaturi, jollaista varmasti tarvitaan ainakin pitemmillä kesäretkillä. GPS-ominaisuus nimittäin imee vehkeestä juissit nopeammin kuin mikään muu toiminto.

Laitteen 3,5 tuuman kosketusnäytön sisällön voi kääntää yhdellä napin painalluksella vaaka-asentoon ja takaisin pystyyn aina tilanteen mukaan. Ipaqqia ohjataan yleensä mukana tulevalla kosketustikulla. Monet ohjelmat ja erityisesti GPS-ohjelma on suunniteltu niin, että hallinta onnistuu myös etusormella tökkimällä.

Windows Mobile tukena

Ipaq rx 5940 käyttää Windows Mobile 5.0 -käyttöjärjestelmää, ja se on ollut selvästi vakain tähän mennessä tapaamistani taskutietokoneiden käyttiksistä.

Buuttaamisen tarvetta on ollut aikaisempiin taskutietokoneisiini verrattuna jopa tavattoman vähän, eikä kovaa buuttia eli tehdasasetusten palautusta ole tarvittu vielä lainkaan.

Yhteydet pöytätietokoneen kanssa sujuvat USB-kaapelin kautta, jossa on vieläpä aivan standardi-liittimet eli kadonneen piuhan tilalle voi koska tahansa ostaa uuden, josta tarve vaatii.

AutoRoute Express auttaa matkan suunnittelussa

luku.8.8_autorouteToimittaja voi käyttää omaa tietokonettaan myös juttumatkojen suunnitteluun, jos siihen hankkii sopivat ohjelmat. Pitempien autoilumatkojen suunnittelussa toimii apuna esimerkiksi Microsoftin AutoRoute Express –ohjelmaa, mutta vastaavia kartta- ja reitinsuunnitteluohjelmia on tarjolla monia muitakin.

AutoRoute Expressin avulla voit suunnitella ajoreittejä minne tahansa Suomen ja Euroopan kohteisiin, etsiä paikkoja niiden nimen mukaan, tai tutkia ohjelman sisäänrakennettuja matkaoppaita.

Vaikka ohjelma kattaa koko Euroopan, toimii se erinomaisesti myös kotimaan matkojen suunnittelun apuna, sillä ohjelma tuntee Suomessakin hämmästyttävän pieniä paikkakuntia ja teitä

Reitit selville hetkessä

.Kun ohjelmalle syötetään alku- ja lähtöpisteet ja annetaan määräys reitin laskemisesta, ohjelma laskee sekä nopeimman että suorimman maantiereitin näiden pisteiden välille (nämä kaksi reittiähän eivät suinkaan aina ole samat). Ohjelmalle voidaan antaa myös välipisteitä, joiden kautta reitti pitää laskea.

Ohjelma piirtää sitten selkeälle kartalle suosittelemansa ajoreitin ja antaa erilliseen ikkunaan myös täsmälliset ohjeet siitä miten missäkin matkalle osuvassa risteyksessä pitää kääntyä.
AutoRoute Express laskee myös matkaan kuluvan kokonaisajan ja laskee myös aivan oikein bensiinin kuluvan rahamäärän, jos ohjelmalle on ensin annettu käytettävän auton keskimääräinen bensiininkulutus ja sen hetkinen bensiinin hintataso.

Koko Euroopan kattavaksi ohjelmaksi AutoRoute Expressin tarkkuus on hämmästyttävä, sillä esimerkiksi vaikkapa Lohjan ja Nauvon välistä reittiä laskettaessa ohjelma antaa tarkat ohjeet siitä kuinka kannattaa ensin ajaa tietä 107 Sammatin kautta Ykköstielle ja kuinka sitten käännytään Kaarinassa tielle 180, kun on ajettu 109,8 kilometriä.

 

Sivujen suunnittelu: T:mi Bittitohtori

[ALOITA TÄSTÄ!] [8. HYVÄ TIETÄÄ] [8.1 Kotisivut] [8.2 Mail2web] [8.3 Ympäristö] [8.4 Digitv] [8.5 Viivakoodit] [8.6 Blogit] [8.7 Sanakirjat] [8.8 GPS-suunnistus] [8.9 Nettikeskustelut] [8.10 Facebook]

Google
 

 

Etsi tästä sivustosta haun tarjoaa FreeFind
 

Etsi tästä sivustosta haun tarjoaa FreeFind